Αρχική CULTURE Όσα πρέπει να ξέρετε για τα ελαστικά του αυτοκινήτου

Όσα πρέπει να ξέρετε για τα ελαστικά του αυτοκινήτου

Τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής και κατάλληλους χειρισμούς, καθώς μας εξασφαλίζουν την σωστή πρόσφυση στο οδόστρωμα και ουσιαστικά είναι υπεύθυνα, σε συνδυασμό με τις αναρτήσεις, για την ασφαλή επαφή σε αυτό.

Είναι από τα μέρη του αυτοκινήτου, που δεν χρειάζονται ιδιαίτερη συντήρηση ή κάποια ειδική φροντίδα για να παραταθεί η διάρκεια ζωής τους ή να βελτιωθεί η κατάσταση τους.

Πως να διατηρούμε τα ελαστικά σε καλή κατάσταση

Αυτό που πρέπει να κάνει κανείς είναι να οδηγεί το αυτοκίνητό του με σύνεση και με προσοχή για να μειώσει τη φθορά των ελαστικών. Για παράδειγμα καλό είναι να μην αναπτύσσει κανείς πολύ υψηλές ταχύτητες καθώς τα ελαστικά στην περίπτωση αυτή ανεβάζουν ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες γεγονός που αυξάνει κατά πολύ τον κίνδυνο αστοχίας.

Υπάρχει κίνδυνος σε ακραίες συνθήκες, τα λάστιχα του αυτοκινήτου να πάρουν φωτιά ή ακόμη και να εκραγούν με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια όσων κινούνται με το όχημα αυτό.

Κάτι ακόμη που χρειάζεται να αποφεύγει ένας οδηγός είναι τα συχνά και απότομα φρεναρίσματα. Θα έχετε ίσως προσέξει τα μαύρα σημάδια που αφήνει ένα φρενάρισμα στην άσφαλτο.

Τα σημάδια αυτά δεν είναι τίποτε άλλο από υπολείμματα του ελαστικού, το οποίο λιώνει λόγω της τριβής που αναπτύσσεται προκειμένου να ακινητοποιηθεί το όχημα κατά το φρενάρισμα, και το οποίο μένει πάνω στην άσφαλτο. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με το σπινιάρισμα, τα λάστιχα του αυτοκινήτου ζορίζονται και φθείρονται περισσότερο.

Πότε να αντικαθιστούμε τα λάστιχα στο αυτοκίνητο

Τα ελαστικά, όταν έχουν υποστεί μικροφθορές συνήθως επισκευάζονται σε κάποιο βουλκανιζατέρ. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις που αν μας συμβούν, τα ελαστικά είναι μη επισκευάσιμα. Αυτό μπορεί να συμβεί αν το λάστιχο:

  • τρυπηθεί πλευρικά,
  • αποχωριστεί η γόμα του με τα λινά,
  • υπάρχουν πτυχώσεις στις γόμες ή στα λινά,
  • έλθει σε επαφή με διαβρωτικές ουσίες κλπ.

Αν λοιπόν καταστραφεί μόνιμα ένα ελαστικό και χρειαστεί αντικατάσταση, τότε δεν μπορούμε να αλλάξουμε μόνο αυτό το ένα. Το πιο ασφαλές είναι τα ελαστικά να αλλάζονται σε ζευγάρια και μάλιστα αξονικά, δηλαδή τα μπροστινά και τα δυο μαζί ή τα πίσω επίσης μαζί σαν σετ. Αν δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε να αγοράσουμε καινούργια λάστιχα, μπορούμε να πάρουμε και μεταχειρισμένα, που είναι κατά πολύ οικονομικότερα, αλλά πρέπει να προσέξουμε να έχουν τον ίδιο βαθμό φθοράς.

Το ίδιο ισχύει και με τις διαστάσεις των ελαστικών, οι οποίες πρέπει να είναι ίδιες και στους τέσσερις τροχούς. Ελαστικά με διαφορετικές διαστάσεις, διαφορετικών κατασκευαστών και με διαφορετικό βαθμό φθοράς μπορεί να έχουν σημαντική επίπτωση τόσο στο κράτημα, όσο και στη σταθερότητα του οχήματος κατά την οδήγηση.

Γενικά λέγεται ότι τα λάστιχα του αυτοκινήτου πρέπει να αλλάζονται κάθε δυο με τρία χρόνια ή κάθε 30.000 με 40.000 χιλιόμετρα. Στην πραγματικότητα κάτι τέτοιο δεν είναι απόλυτα σωστό. Στην πράξη, δεν υπάρχει μια στάνταρ απάντηση σχετικά με το πόσο συχνά πρέπει να αλλάζουμε τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου κι αυτό γιατί η φθορά τους επηρεάζεται από μια σειρά παραγόντων όπως:

  • το στυλ οδήγησης (συντηρητικό, επιθετικό, γρήγορο κλπ),
  • ο αριθμός των διανυθέντων χιλιομέτρων ανά έτος,
  • η ποιότητα του οδοστρώματος (π.χ. άσφαλτος, χωματόδρομος κλπ),
  • οι καιρικές συνθήκες (ήλιος, βροχή κλπ),
  • οι συνθήκες στάθμευσης του οχήματος (π.χ. στον δρόμο, σε πυλωτή ή σε κλειστό γκαράζ),
  • η παλαιότητα (γήρανση) τους

Για προληπτικούς λόγους, ελαστικά ηλικίας 10 χρόνων (σύμφωνα με την ημερομηνία κατασκευής τους που αναγράφεται πάνω τους) είναι προτιμότερο, για λόγους ασφαλείας, να αντικαθίστανται με καινούργια ακόμη και αν φαίνονται καινούργια ή όντως είναι αχρησιμοποίητα ή έχουν μικρό βαθμό φθοράς. Στα μεγαλύτερα οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία κλπ) η διάρκεια ζωής των ελαστικών είναι γενικά μεγαλύτερη.

Στρώσιμο καινούργιων ελαστικών

Όταν τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας είναι καινούργια, είτε πρόκειται για καινούργιο όχημα, είτε για όχημα στο οποίο έχει γίνει αντικατάσταση ελαστικών, καλό είναι το πρώτο διάστημα να οδηγούμε συντηρητικά. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για κάποιον αριθμό χιλιομέτρων (συνήθως γύρω στα 1000 χιλιόμετρα) καλό είναι να αποφεύγουμε τα απότομα φρεναρίσματα, τα σπινιαρίσματα και τις υψηλές ταχύτητες. Η περίοδος αυτή είναι το λεγόμενο στρώσιμο των ελαστικών, το οποίο αν γίνει σωστά εγγυάται τη μέγιστη απόδοσή τους, καθώς και την μεγιστοποίηση της διάρκειας ζωής τους.

Εφημερίδα City View – 12ο τεύχος
Α. Τιτάκη