Αρχική OUR VIEW Κάνουμε τον προϋπολογισμό του Δήμου Χαϊδαρίου… φύλλο και φτερό

Κάνουμε τον προϋπολογισμό του Δήμου Χαϊδαρίου… φύλλο και φτερό

Εικόνα για τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Χαϊδαρίου, Παναγιώτη Μοσχονά

Ο αντιδήμαρχος, Πάνος Μοσχονάς αναλύει την… πυξίδα πάνω στην οποία θα κινηθεί ο Δήμος Χαϊδαρίου τη νέα χρονιά.

Είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος να αναλύσει τον προϋπολογισμό του Δήμου Χαϊδαρίου. Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήμου Χαϊδαρίου, Πάνος Μοσχονάς αρθρογραφεί στη City View και κάνει… φύλλο και φτερό τον προϋπολογισμό αναλύοντας κάθε λεπτομέρειά του.

Αναφέρεται στα προβλήματα λόγω της συνεχούς μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης, τα κύρια χαρακτηριστικά του προϋπολογισμού, την εξόφληση υποχρεώσεων προηγούμενων δημοτικών αρχών και το μεγάλο στόχο, αυτόν της ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας.

Ο προϋπολογισμός αποτελεί  την πυξίδα πάνω στην οποία θα κινηθεί ο Δήμος και οι υπηρεσίες του κάθε χρονιά.

Θεωρούμε σαν δημοτική αρχή ότι πέρα από επιμέρους παρατηρήσεις που ενδεχομένως να είναι και ορθές, χρειάζεται όλοι μας να τοποθετηθούμε στο βασικό ζήτημα που αφορά τον προϋπολογισμό σε κάθε Δήμο και κατά τη γνώμη μας, ισχύει διαχρονικά. Ποιό είναι αυτό;

Είναι κάτι παραπάνω από εμφανές σε όλους μας, ότι η κυβερνητική πρόθεση είναι οι προϋπολογισμοί των Δήμων και των Περιφερειών, συνολικά των φορέων της γενικής κυβέρνησης να κινηθούν στην ίδια πορεία με τον κρατικό προϋπολογισμό, να εκτελούνται συμπληρωματικά προς αυτόν και κάτω από το άγρυπνο μάτι των ντόπιων και Ευρωπαίων επιτηρητών που θα παρεμβαίνουν και θα ακυρώνουν οποιαδήποτε κατάκτηση, τείνει να αποτυπωθεί στα σχέδια τους.

Ποιος είναι λοιπόν αυτός ο στόχος που τώρα υλοποιεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ μέσω του προϋπολογισμού, συνεχίζοντας το έργο όλων των προηγούμενων αντιλαϊκών κυβερνήσεων που πέρασαν από την πατρίδα μας;

Μα φυσικά η αναδιανομή του παραγόμενου πλούτου μέσω του κρατικού προϋπολογισμού προς όφελος των βιομηχάνων, των εφοπλιστών, των τραπεζιτών, του κεφαλαίου, που λέμε εμείς, ντόπιου και ξένου. Αυστηρά προσαρμοσμένος λοιπόν ο προϋπολογισμός στο Μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής, στις κατευθύνσεις, στους στόχους και στις επιδιώξεις της μόνιμης Ευρωενωσιακής δημοσιονομικής πειθάρχησης και των μνημονιακών συμβάσεων που ξεδιπλώθηκαν στην περίοδο της καπιταλιστικής κρίσης στην χώρα.

Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο ευθυγραμμίζονται οι προϋπολογισμοί Δήμων και Περιφερειών με πρώτο άξονα την μείωση της χρηματοδότησης προς τους δήμους και τις περιφέρειες από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αυτός είναι και ο λόγος που η κυβέρνηση κάθε χρόνο με την καθιερωμένη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) περί συγκρότησης του προϋπολογισμού των Δήμων καθορίζει το πώς θα κινηθεί ένας  Δήμος. Περιοριστική πολιτική δηλαδή περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες, αύξηση ιδίων εσόδων, ανταποδοτικότητα σε όλες τις παρεχόμενες δημοτικές υπηρεσίες.

Παράλληλα, η κρατική χρηματοδότηση βαίνει συνεχώς μειούμενη. Ούτε τα ελάχιστα ψίχουλα που προβλέπουν οι νόμοι των εκάστοτε κυβερνήσεων και με τους οποίους ληστεύουν φορολογικά το λαό μας, δεν αποδίδονται πίσω στα λαϊκά στρώματα… Ενδεικτικά ο νόμος 3852/2010 όριζε οι Δήμοι να λαμβάνουν το 21,3% των εσόδων του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, στο ΦΠΑ το 12%, στον ΕΝΦΙΑ το 11,3%.

Με το τελευταίο μνημόνιο καταργήθηκαν και αυτά τα ποσοστά με την αιτιολογία ότι οι προυπολογισμοί των Δήμων είναι ισοσκελισμένοι άρα δεν χρειάζονται άλλα έσοδα απο τον κρατικό προυπολογισμό και ορίστηκε ανώτατο όριο εσόδων της τοπικής διοίκησης πολύ κάτω απο αυτά τα ποσοστά! Ενώ λοιπόν έπρεπε να αποδοθούν για τους Δήμους και τις Περιφέρειες περίπου 4,7 δις ευρώ, θα αποδοθούν 2,4 δις… Τα υπόλοιπα δις θα χρησιμοποιηθούν προφανέστατα όχι για τις τεράστιες ανάγκες των δημοτών για βελτίωση και αντιμετώπιση ουσιαστικών ζητημάτων στις δημοτικές υποδομές σε όλους τους τομείς (αθλητισμό, πολιτισμό, καθαριότητα, εκπαίδευση κλπ)  αλλά για την κάλυψη των υποχρεώσεων «μας» στους δανειστές…

Ένας πιο ολοκληρωμένος μεσοπρόθεσμος και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός της κυβέρνησης στο ζήτημα της χρηματοδότησης της τοπικής διοίκησης, αποτυπώνεται στους άξονες που κατέθεσε στη λεγόμενη επιτροπή για την αναθεώρηση του Καλλικράτη. Εκεί λοιπόν, μέσα σε όλα τα άλλα, όπως περί αλλαγής των πηγών προέλευσης ιδιαίτερα των ιδίων εσόδων, αναφέρει ότι «η όποια βελτίωση της χρηματοδότησης των ΟΤΑ είναι ανάλογη της συνολικής δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας και σύμφωνα με τις μεσοπρόθεσμες προβλέψεις που θα εκπονηθούν». Τα ίδια αναφέρει και το δελτίο τύπου του Υπουργείου Εσωτερικών στις 27/11/2017 όπου οι υπουργοί καλούν τους Δήμους αν χρειάζονται έσοδα να απευθυνθούν στις τράπεζες και τον δανεισμό…

Άρα κατά την γνώμη μου το βασικό που πρέπει να κατανοηθεί από τους συμπολίτες μας σχετικά με τον προϋπολογισμό του Δήμου είναι ότι όσο δεν αλλάζει ριζικά αυτό το δημοσιονομικό πλαίσιο της δραματικής περικοπής πόρων, συρρίκνωσης κοινωνικών δομών, ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και έργων, ανταποδοτικότητα κλπ., τόσο πιο πολύ θα τους ζητείται να βάλουν το χέρι στην τσέπη ακόμη και για τα στοιχειώδη και δε θ’ αλλάξει η κατάσταση στην πόλη ριζικά. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Δήμος μας καλείται να συντάξει έναν προϋπολογισμό, έτσι ώστε να μπορεί πρώτα και κύρια ο Δήμος να λειτουργήσει.

Φυσικά, ο προϋπολογισμός δεν είναι ένα απλό λογιστικό φύλλο, όπου καταγράφονται έσοδα και έξοδα. Αποτελεί σε έναν βαθμό έκφραση μιας πολιτικής.
Και λέμε σε έναν βαθμό για τους εξής λόγους:

  • γιατί αποδεικνύεται καθημερινά ότι σήμερα ιδιαίτερα ο αυτοδιοικητικός χαρακτήρας των Δήμων δεν υφίσταται. Η ακύρωση της απαλλαγής των δημοτικών τελών για τους μακροχρόνια ανέργους από την αποκεντρωμένη διοίκηση, ή οι ένα σωρό ελεγκτικοί μηχανισμοί στους οποίους οι Δήμοι υπόκεινται είναι ατράνταχτα παραδείγματα.
  • γιατί στον προϋπολογισμό, ο οποίος πρέπει να συντάσσεται σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών και ελέγχεται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση αντικειμενικά, δεν μας επιτρέπεται να εκφραστεί στο 100% η πολιτική μας. Άλλωστε, δεν έχουμε καμία πρόθεση να υπηρετήσουμε το υπάρχον σύστημα, αλλά να το ανατρέψουμε. Αγωνιζόμαστε π.χ για την κατάργηση κάθε είδους φορολογίας απο τους Δήμους. Παρ΄ όλα αυτά μας υποχρεώνουν να έχουμε ανταποδοτικά τέλη.

Ποιά είναι τώρα τα κύρια χαρακτηριστικά του φετινού προϋπολογισμού;

Όσον αφορά τον τομέα των εσόδων, η εικόνα λίγο πολύ παραμένει στα ίδια επίπεδα με τα περσινά. Έχουν γίνει βήματα στην είσπραξη παλαιών οφειλών, στην είσπραξη των υποχρεώσεων από τους επαγγελματίες προς τον Δήμο αλλά η εικόνα δεν αλλάζει θεαματικά.

Μας απασχολεί ιδιαίτερα το ζήτημα των ΔΤ και ΔΦ, των τελών κοινόχρηστων χώρων και λαμβάνουμε υπόψη τα αιτήματα των επαγγελματιών, που πασχίζουν να κρατήσουν τα μαγαζιά τους κάτω από την πίεση τη κυβερνητικής φοροεπέλασης, για μείωσή τους.
Η σημερινή κατάσταση δε μας επιτρέπει σοβαρές παρεμβάσεις ελάφρυνσης των λαϊκών οικογενειών και των μικρομεσαίων ΕΒΕ. Βέβαια, έχουμε εξασφαλίσει πολύ οικονομικές παροχές στους  συμπολίτες μας στον τομέα του πολιτισμού, του αθλητισμού κλπ, κοινωνικές παροχές που ήταν πανάκριβες και αρκετές φορές απαγορευτικές πριν κάποια χρόνια για πολλούς.

Γίνεται πλέον σχεδιασμένη και μελετημένη δουλειά από τις οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες του δήμου προκειμένου να εξασφαλίσουμε τα έσοδα του δήμου μας από όσους εκμεταλλεύονται δημοτική περιουσία, από όσους συστηματικά τα τελευταία χρόνια στερούσαν το δήμο από αναγκαίους πόρους και να καταστήσουμε σαφές ότι η περίοδος χάριτος τελείωσε.

Παρόλα αυτά, συνεχίζεται η προσπάθεια ανακούφισης των λαϊκών νοικοκυριών που δικαιούνται μειωμένα τέλη, με απαλλαγές από τροφεία των παιδικών σταθμών για πάρα πολλές οικογένειες, με  χαμηλές συνδρομές στον αθλητισμό και πολιτισμό.

Όσον αφορά τον τομέα των εξόδων, θα ήθελα να παρατηρήσω αρχικά το εξής:

Από την στιγμή που αναλάβαμε την διοίκηση του Δήμου σαν Λαϊκή Συσπείρωση, ήρθαμε αντιμέτωποι με το τεράστιο ζήτημα των συνεχόμενων δικαστικών αποφάσεων για την εξόφληση υποχρεώσεων που είχαν δημιουργηθεί από προηγούμενες δημοτικές αρχές.

Με τα στοιχεία της υπηρεσίας στο τέλος του 2017 προκύπτει οτι η σημερινή δημοτική αρχή προχώρησε στην εξόφληση υποχρεώσεων των προηγούμενων της τάξης των 4.900.000 ευρώ (στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι και το κεφάλαιο από δάνεια που είχαν συνάψει προηγούμενες δημοτικές αρχές για την κάλυψη των υποχρεώσεων τους) από τα οποία επιχορηγήθηκε απο το κράτος μόνο κατά 1.450.000 ευρώ.

Τα 4,9 εκατομμύρια ευρώ αφορούσαν αναδρομικά εργαζομένων απο το 2004 μέχρι το 2011, απαλλοτριώσεις οικοπέδων που έχουν δεσμευθεί εδώ και 30 χρόνια αλλά δεν πληρώθηκαν στις λεγόμενες χρυσές εποχές, ενοίκια δημοτικών κτιρίων που δεν είχαν δοθεί, φορολογικές υποχρεώσεις της Κοινωφελούς Επιχείρησης από παρακρατηθέντες φόρους καθώς και υποχρεώσεις παλιές της επιχείρησης σε προμηθευτές, εκδηλώσεις πριν από πολλά χρόνια, διάφοροι προμηθευτές του Δήμου στο κολυμβητήριο, τους παιδικούς σταθμούς, στο τομέα πρασίνου, στον αθλητισμό κλπ, οφειλές στο φυσικό αέριο για το κολυμβητήριο αρκετών χρόνων πριν, απλήρωτες μελέτες για έργα και παρεμβάσεις κλπ.

Παρόλα αυτά, η προσπάθεια συμμαζέματος και εξορθολογισμού των δαπανών συνεχίζεται. Χαρακτηριστικό είναι οτι παραλάβαμε ταμειακό διαθέσιμο στις 31/08/2014 το ποσό των 2.306.864,46 και τέλος του 2017 κλείνουμε με ταμειακό υπόλοιπο στα 2.700.000 περίπου δηλαδή αυξημένο κατά 400 χιλιάδες ευρώ, γεγονός που θα βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε και άλλες δικαστικές αποφάσεις που υπάρχουν για το 2018.

Ο εξορθολογισμός των δαπανών μεταφέρει πόρους στο επενδυτικό πρόγραμμα του Δήμου, αναγκαίους για την πραγματοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων σε όλες τις γειτονιές της πόλης μας. Έργα βελτίωσης και εκσυγχρονισμού σε όλες τις δομές του Δήμου (αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία, κέντρα πολιτισμού κλπ) επιδιώκουμε να ολοκληρωθούν το 2018.

Εδώ λοιπόν πρέπει να απολογηθούν και όλοι αυτοί που εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ενώ διαχειρίζονταν διπλάσιους χρηματικά προϋπολογισμούς από αυτούς του 2015 και μετά, δεν προχώρησαν σε κανένα ουσιαστικό έργο στην πόλη. Όταν βέβαια όλοι τους ανεξαιρέτως, είχαν σαν κεντρική πολιτική τους κατεύθυνση την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών, μέσω της υποστελέχωσης και υπολειτουργίας υπηρεσιών κρίσιμων όπως την αυτεπιστασία, τους παιδικούς σταθμούς κλπ, είναι δεδομένο ότι το τελευταίο που τους απασχολούσε ήταν τα έργα υποδομής και εκσυγχρονισμού στην πόλη.

Συνοψίζοντας σε γενικές γραμμές, ο Προϋπολογισμός που παρουσιάζουμε σήμερα δεν είναι αυτός τον οποίον εμείς θέλουμε κι ούτε οραματιζόμαστε σαν Δημοτική Αρχή. Δεν μπορείς να λύσεις όμως τα βασικά ζητήματα του κόσμου, τα οποία είναι ζητήματα γενικότερα και προέρχονται από τη συνολική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας και στο κόσμο.

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχοντας στα χέρια μας τη Διοίκηση του Δήμου, και ιδιαίτερα μέσα στο ασφυκτικό νομοθετικό πλαίσιο, ότι τα βασικά ζητήματα που ταλαιπωρούν τα λαϊκά σπίτια, η ανεργία, οι απολύσεις, η κακοπληρωμένη εργασία, στα πλαίσια αυτού του συστήματος, δεν μπορούμε να τα λύσουμε. Εξάλλου, ποιος ομοϊδεάτης της αντιπολίτευσης που είναι Διοίκηση σε άλλο Δήμο, τα έχει λύσει; Ή μήπως έχει κάποιος την αυταπάτη ότι και με ένα πλεονασματικό προϋπολογισμό στο Δήμο μας, η ανεργία θα μπορούσε να εξαλειφθεί;

Υπάρχει έστω κι ένας δήμος που μπορεί να παρακάμψει το πλαίσιο αυτής της πολιτικής και εξουσίας;

Εμείς απαντάμε όχι. Μπορείς να αντισταθείς, να διεκδικήσεις και να πάρεις κάποιες ανάσες για το λαό, σε συνδυασμό με την κινητοποίηση του ίδιου του λαού. Αλλά, για να παρακάμψεις το αντιδραστικό πλαίσιο που διέπει την Τοπική Διοίκηση πρέπει να ανατρέψεις την πολιτική και την εξουσία του κεφαλαίου. Αλλιώς καλλιεργείς αυταπάτες στον κόσμο.

Καλούμε όλο τον κόσμο να σταθεί μαζί μας στις διεκδικήσεις για μεγαλύτερη αύξηση της χρηματοδότησης των Δήμων, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν με μεγάλη επιτυχία χρόνια προβλήματα της πόλης μας και παράλληλα να προσφέρουμε ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση σε πολλούς συνανθρώπους μας, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες επιβίωσης. Αυτό νομίζω το ζήτημα θα μας απασχολήσει πολύ έντονα το επόμενο διάστημα.

Έχουμε εκλεγεί με σαφείς δεσμεύσεις στο λαό μας.

Μέσα από τη διαχείριση που κάνουμε, προσπαθούμε για την όποια ταξική αναπροσαρμογή, προκειμένου η λαϊκή οικογένεια στο Χαϊδάρι, σε μικρό ή σε πιο μεγάλο βαθμό, να ανακουφιστεί από τις επιπτώσεις της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης. Για εμάς είναι καθαρό, και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε καθαρό, και στον κόσμο, ότι και στην περίοδο της καπιταλιστικής ανάπτυξης, ο λαός θα ζει σε συνθήκες φτώχειας. Ότι μέσα στην Ε.Ε, με τα μονοπώλια να κυριαρχούν, δεν υπάρχει διέξοδος για το λαό, παρά μόνο στην επιλογή της αποδέσμευσης, με κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων και την εξουσία στα χέρια του ίδιου του λαού, για να μπορεί να επιβάλει τη δική του λαϊκή οικονομία.

Εφημερίδα City View – 10ο τεύχος